Tuesday, November 13, 2012

berhenti setelah lama berlepas

assalamualaikum.. bismillahirohmanirohim..

Permulaan yg lain... aku sekarang dah hbs belaja dalam bidang kejuruteraan mekanikal..dan bakal menjadi seorang engineer..insya ALLAH...

27hb november 2012 itu la tarikh pencapaian aku selama 3 tahun di shah alam..tarikh convocation..aku bakal menerima segulung ijazah.. segala wang ringgit, keringat peloh dan jugak keringat otak aku serah kan untuk mengengam segulung ijazah ini......

Oct...... begitu banyak sejarah terkandung dalam bulan ini.. tarikh 23 oct detik mendebar kan.. tepat pukul 8.30am aku bergerak ke melaka..aku dapat call dari sebuah syarikat vendor tnb dan tm untuk proses interview... hati berdebar2..segalam doa dan selawat aku basahkan di mulut dan hati.. tepat jam 9.30 aku tibe di depan pondok pakguard.. aku masuk dah park moto disebelah pondak tu.. aku terpaksa tgu untuk proses temuduga kerana meeting sedang dijalankan..bos ke klinik atas alasan kesihatan... tepat 11.30 aku di panggil untuk di temuduga..temuduga makan masa dalam 60mint... macam2 soalan di tanya..ternyata bos n gm dia tak berminat nak tahu pasal latar belakang diri aku..tidak macam sebelum2 nie.. tiap2 kali termuduga soalan wajib adalah perkenalan diri ....

apa yg di tanya mula2 sekali kamu pandai drawing? hmm aku kata aku biasa2 je.. basic masa diploma... dia kata ok....

next dia tanya pasal LI aku.. aku pon jawab di syarikat getah felda... sebagai maintenance...

apa yg kamu dapat di syarikat tu.... aku kata la aku belaja macam2... dan perkara penting aku buat aku design new machine... mesin pemotong getah..atau cutter machine.. aku buat improvement pada mesin lama..supaya pre braker punya mata tak patah bila memotong getah2 keras dari india..

gm dia kata bagus...!! (aku perhatikan bos aku nie dok sebok msg... dia nie cam takda adap gak la..bila orang tgh interview cam kurang perihatin..)

so aku beri perhatian pada gm dia... gm dia kata di sini ada program kaizen..atau dalam bi di panggil improvement.. aku anguk kan je..

dia tanya selain mesin kamu buat tu apa lagi yg kamu nampak untuk improve lagi production...

dalam kepala aku ligat memikir apa benda nak cakap nie.. aku pon hentam je la kata kolam pembersihan getah perlu kepada improvement...(aku main bedal je..sebab aku tau ..dia nie tak tau apa2 pasal kilang getah)/// aku cerita kan fungsi kolam getah tu kat gm dia.. aku kata banyak makan masa di kolam tu.. perlukan sampai 3 kolam untuk bersih kan getah dari bendasing cam kayu... so aku cakap aku kalau boleh nak buat 1 kolam je.. jimat space jimat masa... so satu kolam nie guna kan satu pemutar yg besar dah laju untuk pisah kan getah dan bendasing...(aku kelentong je nie..tak logic langsung..kalau betul2 buat camnie...)


so gm dia cam tertarik dengan apa yg aku kata... dia bagi markah 5 per 5 dalam borang tu.. aku tak tau dia nilai dari sudut apa.. yg penting markah interview aku tgi.. dah ada harapan nak dapat keja..

then gm dia terus cerita pasal latar belakang syarikat nie....

dia continue dia tanya soalan pasal kelebihan aku... aku cakap aku reti kawal orang..atau dengan nama lain ketua dalam sesebuah team... aku cite base on pengalaman aku masa sekolah n kat u....

so sekali lagi dia tertarik.. aku continue cite aku.. pasal pratikal aku mampu bergaul dengan orang tua2.. dan cepat mesra... aku tak sombong...

tepat apa yg aku kata... (rupa2nya perkerja2 kat situ semua berumur...) gm dia dah senyum2 cam aku calon yg sesuai...

dia tanya pasal kelemahan aku pulak...aku jawab macam apa yg aku dah bincang dengan awek aku..aja.. heheh.... aku kata aku bersikap seperti bos..suka mengarah.. itu sifat yg buruk aku rasa.... (sesetengah interviewer tak faham maksud aku nie.. be like a boss)... so aku kata backup balik kelemahan tu .. bila aku suka mengarah itu penting..supaya pekerjaan kita or orang bawah2 kita buat keja... so dapat manage time dengan baik..

gm n bos tgk muka aku..rasa diorang cam kagum ngan aku.. aku takot gak nak bertentang mata ..so aku tundukkan perhatian..

selepas perbincangan gm n bos.. diorang nak test skill drawing aku... so p la kat pc..test drawing.. guna solid work.. bos aku suruh lukis machine cutter yg aku  lakar kat report li aku... aku kata dalam hati..(bos nie dah gila ke...ingat nak lukis mesin nie senang2 je ke..bagi tempoh 30minit..hooiiii..orang pro tahap gaban pon tak leh complete kan satu drawing machine dalam masa 30 miint....so aku reject tawaran tu..aku kata bos mana boleh lukis benda nie.. so mintak yg simple sikit.... dia bagi aku lukis J hook... siap bolt n nut.. aku pon start lukis dengan berdebar2 nya... cam haram..pengatahuan aku jauh ketingalaan dengan version terbaru solid work 2009.. aku nya version 2007 kebawah.. so nak buat hook tu aku tak lepas... then aku bagi  je drawing bolt n nut aku lukis + washer... bos aku tgk hmmmm.. dia kata takpala... kamu balik la dulu... dalam hati aku peluang tu 70/100.. harapan tu ada..

alhamdullillah..selepas 3 hari dioarng kol..kata ku dapat keja..HR kol... sooooooo gembira sgt2 la..syukur terimakasih YA ALLAH.. tapi benda yg aku tak sangka2 dia kata gaji aku 2400.. aku kata wow besa tu.. aku tulis hari tu 2k je... paling tgi pon 2100..( rupa2nya ada udang disebalik gaji yg besa tu... aku merana keja kat situ... start hari petama keja dah cam bukit))

aku akan continue cite pasal hari pertama aku .... (sekarang nie tgh pikir surat benti keja..aku nak out dari kilang nie..otak tak tenteram keja kat sini... takot aku nak keja lama kat sini..jadi busuk nanti)..

No comments:

Post a Comment